Na poticaj kolega iz Museum of Oxford prisustvovala sam obuci o konzerviranju fotografija održanoj 7. 3. 2018. u West Berkshire Museum. Radionicu je vodila konzervatorica Sarah Allen. Training day bio je namijenjen muzejskim djelatnicima u čijim zbirkama se nalaze stare fotografije, međuostalim i arheolozima, te volonterima koji sudjeluju u radu muzejskih zbirki. Cilj radionice bio je pružiti sukus podataka na temelju kojih muzejski djelatnici mogu adekvatno intervenirati ukoliko dođu u doticaj sa starim fotografijama i poduzeti korake u njihovoj zaštiti i očuvanju. Iako je radionica bila besplatana, bilo je potrebno rezervirati mjesto putem Eventbrite-a – online platforme za rezervaciju i kupovinu karata.

West Berkshire Museum nalazi se u gradiću Newbury, do kojeg vlak iz Oxforda vozi s presjedanjem u Readingu, a ukupno trajanje putovanja iznosi sat vremena u jednom smjeru. Vrijeme presjedanja je ograničeno na nekoliko minuta te iako je kolodvor u Readingu izrazito velik (preko 13 perona), kao značajno sjecište raznih ruta prema Londonu, snalaženje je jednostavno uz natpise i zaposlenike koji efikasno usmjere užurbanog putnika.

Putovanje engleskim vlakovima je izrazito komotno. Ako nije u tijeku štrajk (a i on je adekvatno najavljen) točni su, brzi i ugodni. U vlakovima na ‘dužim’ relacijama, primjerice za London, poslužuju se pića i grickalice. Internet i punjači gotovo redovito su prisutni, kao i funkcionirajući toalet.

Radionica je trajala 6 sati (od 10 do 16) s dvije pauze za kavu (iako su kava i čaj bili dostupni tijekom cijele radionice) i ručkom za sudionike.

Autor fotografije: VJB.

Prva sekcija obuhvatila je teorijski dio vezan uz tehničke podatke: što su fotografije, kako su izumljene te navod i opis čimbenika koji pogoduju njihovom propadanju. Nakon pauze prezentirani su izabrani primjerci različito oštećenih fotografija uz komentar o njihovim oštećenjima. Najčešći razlog propadanja fotografija, kao što smo prisutni bili u mogućnosti zaključiti, inherentna je nestabilnost fotografskog formata te njihovo nepravilno skladištenje (visoka temperature i visoka/niska relativna vlažnost). Drugi dio radionice podrazumijevao je teorijski dio – predavanje o vrstama fotografija. Nakon ručka uslijedio je praktični dio – identifikacija različitih primjeraka fotografija. Brojne fotografije, različite izrade, djeluju vrlo slične, te je potrebno dugogodišnje iskustvo da bi ih se bilo u stanju razaznati. Upravo je određenje vrste fotografije krucijalno u njezinoj konzervaciji, na temelju čega je moguće odrediti adekvatan postupak njezinog čišćenja i zaštite. U suprotnom, fotografiju je moguće još više oštetiti.

Na kraju radionice navedeni su postupci pravilne pohrane fotografija.

Prisutni smo bili u mogućnosti razgledati West Berkshire Museum, o kojem pripremam posebni članak.

Zahvaljujem Museum of Oxford na poticaju k sudjelovanju.

Vendi Jukić Buča

Oxford, 15. 3. 2018.