Na dan moga dolaska u Oxford, 19. listopada 2017. godine, u Ashmolean-u je otvorena izložba Imagining the Divine: Art and the Rise of World Religions. Radi intenzivnog volonterskog angažmana vezanog uz događanja u okviru GLAM-a (Gardens, Libraries and Museums of the University of Oxford) uspjela sam ju posjetiti tek dan prije zatvaranja.

Privremene izložbe postavljaju se u galeriji na trećem katu Muzeja, koja zauzima desno krilo etaže s izlazom u manju suvenirnicu (veća se nalazi na -1 etaži muzejske zgrade). Razgled stalnog postava Ashmolean-a je besplatan (donacija je dobrodošla), a za povremene izložbe treba kupiti ulaznicu čija cijena iznosi 10 funti (za 10 funti mogu se popiti otprilike 3.5 do 4 eat-in kave).

Imagining the Divine | Zamišljanje božanskog prezentira vizalnu kulturu najranijeg perioda najvećih svjetskih religija: budizma, kršćanstva, hinduizma, islama i židovstva. Autori izložbe su Jaś Elsner i Stefanie Lenk. Izložba je nastala kao rezultat novih istraživanja proizašlih iz suradnje kroz projekt Empires of Faith, s Britanskim muzejem i Sveučilištem u Oxfordu uz priloge vodećih znanstvenika s ciljem demonstracije fundamentalnog značaja vizualizacije u razvoju i objašnjenju religijskih ideja.

This is a groundbreaking show. Not just fabulous things to look at (though there are plenty of those) – but an attempt to raise big questions about how different cultures have made their gods visible to themselves, how the imagery was formed and evolved, and how different traditions of representation interacted with one another. It couldn’t be more relevant.

Konzultantica izložbe, klasičarka Mary Beard

Statue of Dionysus
Cyrene, Libya, 2nd century Marble, H 175cm
© Trustees of the British Museum
Ustupio: The Ashmolean Museum

Izložbom su prezentirani artefakti iz muzeja Ashmolean, ali i iz drugih brojnih muzeja, kolekcija i privatnih zbirki koje su posudile izloške (the British Museum, the Victoria & Albert Museum, National Institution Archaeological Museum of Macedonia, National Museum Scotland, Bodleian Library, British Library, the Nasser D Khalili Collection of Islamic Art, Sarikhani Collection, Corpus Christi College Cambridge, Lichfield Cathedral and Birmingham Museums Trust).

Izložba započinje prikazima rimskih božanstava (kovrčavi Jupiter), njihovom transformacijom u okviru asimiliranih orijentalnih kultova (kovrčavi Jupiter Serapis, kovrčavi rogati Jupiter Amon) i u konačnici razvojem u pojedine aspekte kršćanske simbolike (kovrčavi, ispočetka golobradi, a kasnije bradati, Krist).

Bust of Jupiter Serapis
Roman Empire, 2nd century Marble, H 59cm
© Trustees of the British Museum
Ustupio: The Ashmloean Museum

Ovaj kontinuitet predočava i izrazito značajan najstariji prikaz Krista na području sjeverne Europe, svakako najstariji u Velikoj Britaniji u tehnici mozaka. Pronađen je u Hintonu, u crkvi Sv. Marije, kao dio veće cjeline. U pozadini se nalazi hi-ro monogram, koji označava prva slova imena Isusa Krista na grčkom jeziku. Ostali dijelovi mozaka bili su ornamenirani poganskim scenama što ukazuje na međusobno ispreplitanje simbolike.

 

Central roundel from the Hinton St Mary Mosaic Dorset, early-4th century
© Trustees of the British Museum
Ustupio: The Ashmolean Museum

Osim rijetke kultne statue Dioniza iz 2. stoljeća, ističe se detaljno ornamentiran ulomak staklenog ovala a fondo d’oro iz Ashmolean-a, kakvih se nekoliko skromnijih primjeraka pronašlo i na području Dalmacije. Po prvi puta prezentirani su ranokršćanski sarkofazi iz Ashmolean-a.

 

Base of an oval, gold-glass serving dish: a married couple surrounded by biblical scenes of salvation
Italy, 3rd-4th century
D 10.8 cm
© Ashmolean Museum, University of Oxford
Ustupio: The Ashmolean Museum

U nastavku su predočeni rani figurativni i predfigurativni prikazi Bude, poput Budinih stopala, svitci s prikazima deset avatara Višne, brončane i kamene skulpture Višne, te fotografija danas uništenog Bude iz Bamiyana. Izloženo je nekoliko najstarijih sačuvanih Kurana te kasnoantičkih židovskih artefakata. Ostali izlošci obuhvaćaju izbor različitih karata, svitaka, crteža, novaca, manuskripata, keramičkih posuda i posuda od plemenith metala te škrinja i amuleta.

 

Footprints of the Buddha
Dome-slab sculpture carved on the front with Buddhapada (footprints of the Buddha), each foot bearing a dharmacakra (wheel of the law) and lotuses
Deccan, India, 2nd century
Carved stone, H 10.5 x W 64.8 x D 70.2 cm
© Trustees of the British Museum Central
Ustupio: The Ashmolean Museum

Posljednja prostorija posvećena je razvoju religije na Britanskim otocima. Ističu se kameni obostrano ornamentirani križevi te nakit, od kojih je zanimljiv tzv. Ballycottin Cross – fibula u bliku križa na čijem se križanju hasti nalazi islamski pečat, pronađena u mjestu Ballycottin u Irskoj. Postavlja se pitanje da li su kreatori artefakta znali o čemu se radi li su pečat smatrali lijepim kuriozitetom.

Ballycottin Cross – Brooch with cross and Islamic seal Found in Ballycottin, Ireland
Gilt copper alloy and glass, H 4.4 cm
© Trustees of the British Museum
Ustupio: The Ashmolean Museum

Izložba prezentira isprepletenost najvažnijih svjetskih religija, njihov međusoban utjecaj i interakciju.Zahvaljujemo The Ashmolean Museum na mogućnosti obilaska izložbe i ustupljenim fotografijama.

Vendi Jukić Buča

Oxford, 26. 2. 2018.